11 Марта 2010 15:03Автор: Администратор  /  Просмотры: 3253

Знай свои права на дороге!

Каждый водитель должен знать и соблюдать правила дорожного движения. Но, кроме этого, важно помнить или хотя бы иметь представление о своих гражданских правах. Вас без причины остановили сотрудники ГАИ? Хотят забрать ваш автомобиль? Или вы врезались во встречную машину из-за плохой, нерасчищенной дороги и не знаете, что делать и кому жаловаться? Об этих насущных вопросах мы разговариваем с Аленой Воронцовой, партнером юридической компании «Эйдиком».

 

Имеют ли право сотрудники ГАИ останавливать машины без видимой причины?

- Відповідно до п. 7.3. «Інструкції з питань діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС» (затвердженою Наказом МВС України N 111 від 27.03.2009р., діє з 17.07.2009р.) – (далі Наказ/Інструкція МВС № 111) працівники підрозділів ДПС мають право, у тому числі, зупиняти транспортні засоби в разі порушення ПДР, наявних ознак, які свідчать про їх технічну несправність або забруднення навколишнього середовища, а також при наявності даних про те, що вони використовуються з протиправною метою.

Підставами для зупинення транспортних засобів є (п. 14 Наказу/Інструкції МВС № 111):
- порушення ПДР водіями;
- характер руху транспортного засобу викликає підозру в спроможності водія керувати ним (різка та   періодична зміна напрямку руху і (або) швидкісного режиму);
- відсутність номерних знаків на транспортному засобі або наявність номерних знаків, які не відповідають вимогам стандартів, закріплені у не встановленому для цього місці, закриті іншими предметами чи забруднені, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані двадцять метрів, а також керування транспортним засобом за відсутності талона про проходження державного технічного огляду;
- наявність ознак, які свідчать про технічну несправність транспортного засобу;
- наявність даних, що свідчать про причетність транспортного засобу, водія, пасажирів або вантажу до скоєння ДТП, злочину чи адміністративного правопорушення;
- перебування транспортного засобу в розшуку, а також наявність даних про використання транспортного засобу з протиправною метою;
- необхідність опитування водія чи пасажирів про обставини скоєння ДТП, адміністративного правопорушення, злочину, свідками якого вони є або могли бути;
- необхідність залучення водія транспортного засобу для надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або працівникам міліції або як свідка при оформленні адміністративних матеріалів;
- проведення цільових заходів (операції, відпрацювання, оперативні плани) для перевірки документів на право користування і керування транспортним засобом, а також документів на транспортний засіб і вантаж;
- виконання рішень уповноважених на те державних органів про обмеження чи заборону руху;
- якщо технічний стан транспортного засобу або спосіб закріплення вантажу на ньому створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху;
- порушення визначеного порядку встановлення і використання на транспортному засобі спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв.

ВАЖЛИВО! Беручи до уваги доволі широкий перелік та об’єктивний підхід законодавця до змістовної суті таких підстав для зупинення транспортних засобів, можна зробити висновок, що якщо Вас зупиняє працівник ДПС, потрібно обов’язково зупинитись із дотриманням правил дорожнього руху (ПДР).

Какие необходимо совершать действия, чтобы не лишиться прав в случае ДТП?

Відповідно до ст. 2651 КУпАП, «Порядку тимчасового вилучення посвідчення водія, талона про проходження державного технічного ляду і ліцензійної картки на транспортний засіб та їх повернення» (затверджених ПКМУ від 17.12.2008р. №1086), Наказу/Інструкції МВС №111, «Інструкції з оформлення працівниками Державтоінспекції МВС матеріалів про адміністративні порушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху» (затверджених НМВСУ від 26.02.2009р. № 77) посвідчення водія тимчасово вилучається за наявності підстав вважати, що водієм вчинено правопорушення, передбачене Кодексом України про адміністративні правопорушення (КУпАП), за яке може бути накладено адміністративне стягнення у вигляді позбавлення права керування транспортним засобом (керування у стані алкогольного, наркотичного сп’яніння чи під дією ліків, які знижують реакцію водія; створення аварійної обстановки на дорозі; у випадках ДТП).

Зі змісту даних положень Закону тимчасове вилучення посвідчення водія правопорушника  у вищенаведених випадках є не правом, а  обов’язком працівника ДПС.

У разі вчинення правопорушення, за яке передбачено накладення адміністративного стягнення у вигляді позбавлення права керування транспортним засобом, складається протокол про адміністративне правопорушення у двох примірниках і тимчасово вилучається посвідчення водія, про що робиться запис у протоколі.

До винесення судом постанови у справі про адміністративне правопорушення та набрання нею законної сили уповноважена особа видає водієві тимчасовий дозвіл на право керування транспортним засобом строком не більше ніж на три місяці з дати вилучення посвідчення. Форма зазначеного тимчасового дозволу затверджується МВС.

Тимчасово вилучене посвідчення повертається водієві:
- за заявою водія у разі, коли суд не прийняв у тримісячний строк рішення про позбавлення водія права керування транспортним засобом або не розглянув у встановлений законом строк справу про адміністративне правопорушення;
- після виконання водієм постанови суду про накладення адміністративного стягнення або подання до підрозділу Державтоінспекції копії постанови суду про закриття справи (крім випадків, коли справу про адміністративне правопорушення закрито на підставі порушення за тим самим фактом кримінальної справи);

У разі винесення судом постанови про позбавлення водія права керування транспортним засобом після закінчення визначеного строку позбавлення права керування транспортним засобом та успішного складення в Державтоінспекції теоретичного і практичного іспиту для отримання права на керування транспортним засобом відповідної категорії.

Вилучення речей та документів, у тому числі посвідчення водія, талона про проходження державного технічного огляду тощо, може бути оскаржено заінтересованою особою у вищестоящий орган (вищестоящій посадовій особі) відносно органу (посадової особи), який застосував ці заходи, прокуророві або до суду на підставі ст. 267 КУпАП.  Проте оскарження чи опротестування заходів забезпечення провадження у справах про адміністративні правопорушення не зупиняє їх виконання.

Можно ли предъявлять претензии ГАИшникам, если они едут на вызов больше положенного времени?


Наказом/Інструкцією МВС №111 виключно на працівників ДПС покладено виконання невідкладних заходів на місці ДТП, а також ужиття заходів до евакуації людей та надання їм першої медичної допомоги, сприяння в транспортуванні пошкоджених транспортних засобів.

Для прискорення та полегшення процедури оформлення ДТП законодавцем планувалося покладення цих функцій й на страхових комісарів, які при наявності полісів автострахування присутні на місці вчинення пригоди й компетентні виконувати такі функції працівників ДПС у нетяжких ДТП (наприклад при відсутності постраждалих осіб). Але на сьогодні такі заходи і дії мають право вчиняти виключно працівники ДПС.

Відповідно до п. 21.3. Наказу/Інструкції МВС №111 термін прибуття наряду ДПС на місце ДТП, в якій постраждали люди, обчислюється з моменту отримання інформації про пригоду та не повинен перевищувати:
- 15 хвилин для підрозділів ДПС, які обслуговують міста з чисельністю населення один мільйон та більше;
- 20 хвилин для підрозділів ДПС, які обслуговують міста з чисельністю населення до одного мільйона людей;
- 30 хвилин для підрозділів ДПС, які обслуговують автомобільні дороги державного значення;
- 1 година для підрозділів ДПС, які обслуговують інші автомобільні дороги (районного або місцевого значення).

Тобто, законодавцем не визначений термін прибуття наряду ДПС на місце ДТП, в якому відсутні постраждалі особи. А саме такі незначні ДТП найчастіше зустрічаються у великих містах, створюючи значні скупчення автомобілів на дорогах, та витрачають чимало особистого часу учасників таких  пригод.

Необхідно зазначити, що у випадках порушення встановлених термінів прибуття працівників ДПС на місце ДТП, а також при вчиненні інших порушень службовими особами ДПС, особа має право написати скаргу на дії працівників ДПС та/або скористатися номером телефону «гарячої лінії» ДПС (0 (44) 272-46-59 (для м. Києва), або на сайті: http://www.sai.gov.ua/pages.shtml?id=22).

Какие действия может совершить водитель при несогласии с обвинениями инспектора?

 

- В умовах існуючого порядку винесення постанов (складання протоколів) працівниками ДПС нема жодного сенсу визнавати свою вину у вчиненні будь-якого адміністративного правопорушення. Не слід відмовлятися у підписанні протоколів, пояснень, тощо – це забезпечить можливість подальшого захисту Ваших прав у суді.

- Ніколи не підписуйте не заповнені протоколи, пояснення та інші документи при оформленні ДТП/складанні адміністративних протоколів, у незаповнених графах проставляйте прочерки.
- Водій має право подати свої письмові пояснення по суті обставин пригоди.
- Бажано сфотографувати місце події, зафіксувати стан дорожнього покриття, наявність попереджувальних знаків (ожеледиця, слизька дорога, ремонт дороги, швидкість тощо), чи правильно вони встановлені/закріплені (заметені снігом, пошкоджені), взаємне розташування транспортних засобів, пошкодження автомобілів учасників ДТП;
- Обов’язково вимагайте занесення до протоколів свідків (попередньо забезпечте їх наявність (водії, пасажири вашого та інших автомобілів, пішоходи, тощо)), у тому числі не забувайте власноруч вписувати їх як свідків до своїх пояснень. Координати таких осіб повинні також залишитись у вас.
- При отриманні від співробітника копії протоколу прослідкуйте, щоб дані співпадали з оригіналом, включаючи дані самого співробітника ДПС, який склав протокол.

Дотримання цих правил в подальшому дозволить захистити порушені права в суді.

Зокрема, на що слід звертати увагу в тексті протоколу та обставинах пригоди при складанні адміністративного протоколу про перевищення швидкості:  наявність пломбування на приборі виміру швидкості; документів про допущення даного виду спецзасобу до застосування на Україні; документів, які свідчать про перевірку даного прибору виміру швидкості; зазначення у протоколі точного виміру швидкості, типу й серійного номеру вимірювального приладу; ступінь похибки при вимірюваннях (ЗУ «Про метрологію та метрологічну діяльність»).

Может ли автомобилист подать в суд на ЖЕК, Автодор и т.д. за неубранные дороги, ямы и т.п. ?

Власник транспортного засобу має право на відшкодування збитків, завданих унаслідок невідповідності стану автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів вимогам безпеки дорожнього руху (п.2.12 «Правил дорожнього руху»).

Проте, притягнення до цивільно-правової відповідальності шляхом відшкодування заподіяної шкоди (пошкодження авто/ДТП) можливе за наявності обов'язкових умов, якими є: протиправна поведінка (дія/бездіяльність), наявність прямої дійсної шкоди, причинно-наслідковий зв'язок між діянням та заподіянням шкоди, вина. Тобто, той, хто заподіяв шкоду, звільняється від її відшкодування, якщо доведе, що шкоду заподіяно не з його вини.


Відповідно до п. 11 «Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони» (затв. ПКМУ від 30.03.94 N 198), власники дорожніх об'єктів або уповноважені ними органи, дорожньо-експлуатаційні організації зобов'язані, зокрема:
- вирішувати питання забезпечення експлуатації дорожніх об'єктів за несприятливих погодно-кліматичних умов й разом із спеціалізованими службами організації дорожнього руху і за погодженням з Державтоінспекцією оперативно вносити зміни до порядку організації дорожнього руху;
- аналізувати стан аварійності на дорожніх об'єктах, виявляти аварійно-небезпечні ділянки і місця концентрації дорожньо-транспортних пригод, розробляти і здійснювати заходи щодо удосконалення організації дорожнього руху для усунення причин та умов, що призводять до їх скоєння;
- разом з Державтоінспекцією брати участь в огляді місць дорожньо-транспортних пригод для визначення дорожніх умов, за яких вони склалися, та усувати виявлені недоліки;
- сповіщати учасників дорожнього руху про стан дорожнього покриття, погодно-кліматичні та інші умови (зокрема розміщення на небезпечних ділянках відповідних дорожніх знаків).   

На сьогодні мені не відома судова практика задоволення позовів по відшкодуванню завданої шкоди, спричиненої неналежним утриманням доріг, власниками дорожніх об’єктів, дорожньо-експлуатаційними організаціям. Недосконалість чинного законодавства не дозволяє встановити їх вину. Дотримання формальностей дорожньо-експлуатаційними організаціями (об’їзд автошляхів з метою обстеження, ведення графіків чергувань тощо), неможливість встановлення відповідності стану автомобільних доріг існуючим нормативам, встановлення попереджувальних дорожніх знаків (у тому числі на зимовий період), порушення водієм правил дорожнього руху (вимушене порушення водієм ПДР, наприклад, об’їзд водієм перешкоди на дорозі у вигляді неякісного покриття) тощо – це фактори, які дозволяють дорожньо-експлуатаційним організаціям, власникам доріг уникати цивільно-майнової відповідальності й не відшкодовувати завдану шкоду, яка фактично й спричинена неналежним станом дорожніх покриттів.

У випадках, якщо Ви стали учасником ДТП та/або сталося пошкодження авто з причин неякісного дорожнього покриття, необхідно пам’ятати:
- дії або бездіяльність учасників дорожнього руху та інших осіб не повинні створювати небезпеку чи перешкоду для руху, загрожувати життю або здоров'ю громадян, завдавати матеріальних збитків;
- юридична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов'язків;
- водій під час вибору швидкості та прийомів керування транспортним засобом повинен ураховувати дорожню обстановку - сукупність факторів, що характеризуються дорожніми умовами, наявністю перешкод на певній ділянці дороги, інтенсивністю і рівнем організації дорожнього руху (наявність дорожніх знаків та ін.);
- попереджувальні дорожні знаки інформують водіїв про наближення до небезпечної ділянки дороги і характер небезпеки, а тому під час руху по цій ділянці необхідно вжити заходів для безпечного проїзду.

Навіть вимушене порушення правил дорожнього руху водієм (виїзд на зустрічну смугу, об’їзд перешкоди тощо) не звільняє водія від відповідальності за такі порушення. А якщо по маршруту слідування встановлені відповідні попереджувальні дорожні знаки – вжиття заходів безпечного проїзду покладаються на водія (ПДР).

Якщо Ви стали учасником ДТП та/або сталося пошкодження авто з причин неналежного стану  автомобільних шляхів, необхідно:
- Увімкнути аварійну сигналізацію і встановити знак аварійної зупинки.
- Зберегти транспортні засоби, пошкоджене майно, розташування учасників ДТП в такому стані, в якому воно знаходилося після дорожньо-транспортної пригоди до приїзду представників ДАІ.
- Вжити можливих заходів для надання першої медичної допомоги потерпілим.
- Викликати співробітників ДАІ для обов'язкової реєстрації події, складання протоколу та схеми ДТП (підписуйте документи тільки в разі повного погодження їх змісту з Вами!);
- за наявності фотоапарата, бажано сфотографувати місце події, зафіксувати стан дорожнього покриття, попереджувальні знаків, чи правильно вони встановлені/закріплені (заметені снігом, пошкоджені), взаємне розташування транспортних засобів, пошкодження автомобілів учасників ДТП;
- записати реквізити свідків та інших учасників ДТП (реєстраційні знаки інших ТЗ, П.І.Б. водіїв/пасажирів, адреси проживання, контактні телефони; вжити всіх можливих заходів для встановлення і фіксації реквізитів третіх осіб, які можуть бути визнані винними у заподіянні шкоди ТЗ, потерпілим).

Какие действия может совершить водитель, если страховая компания задерживает (не выплачивает) страховку за автомобиль?

Для захисту своїх порушених прав необхідно звертатися до суду. Але, насамперед, необхідно уважно ознайомитись з  умовами страхового договору, впевнитися, що особою дотримано усіх умов та вчинено всі дії, необхідні для отримання страхового відшкодування (вчасне повідомлення страховика про настання страхового випадку, наявність заяв на відшкодування, тощо). Адже часто невиконання страхувальником одного пункту договору унеможливлює звернення до суду за захистом порушених прав, або перешкоджає отриманню позитивного результату – виплати страхового відшкодування.

 

Автомобильные советы юриста как вести себя в дтп ямы на дорогах авария дтп
Алена Воронцова, партнер юридической компании «Эйдиком»

 


Беседовала Алина Поспелова, Stat-ua, специально для “AutoCom”

Комментарии
Copyright © 2024 Virus Свободы
Дизайн © Art harmony